Головков Герасим Семенович
- Вівторок, 26 жовтня 2010, 20:41
- Останнє оновлення на Вівторок, 24 травня 2011, 12:17
- Написав Влад Вишняк
Г.С. Головков. Фото. З кол. С.З. Лущика
Герасим Семенович Головков (1863-1909) - належав до молодшого покоління одеських живописців, що входили в Товариство південноруських художників майже з моменту його утворення (1893). Поряд з такими майстрами як К. Костанді, Г. Ладиженський та Т. Дворніков, зробив помітний внесок у розвиток українського пейзажу к. XIX - поч. ХХ ст. Жив і працював в Одесі. Роботи знаходяться в різних музеях України та світу, зокрема в Одеському художньому музеї, Національному музеї України (Київ), Вінницькому обласному художньому музеї. На даний час (2010) монографічна література про цього оригінального майстра відсутня.
Сосновий ліс. Кінець 1880-х. ОХМ
Хронологія
04 (16) . 03.1863 – народився Герасим Семенович Головков в Одесі у небагатій міщанській родині, яка проживала по вул. Михайлівській, 62
1881-83 - навчання в Одеській рисувальній школі у Бауера та Л.-Д. Іоріні
1883 по 1889 – вільноприходящий учень Петербурзької Академії мистецтв (майстерня М.К. Клодта). З-за тяжкого матеріального становища й необхідності заробляти на життя достроково залишає Академію. Під час навчання в АМ отримав малу (1886) і велику срібну медалі (1887, за картину "Вид на скелі і море")
1888 – перша зафіксована участь в виставці Московського товариства любителів мистецтв та виставки учнів Академії
1889 – 1896 – перший так званий академічний період творчості художника, орієнтація на естетику митців «пересувних» художніх виставок (М.Клодта, І. Шишкіна, Ю. Клевера, А. Мещерського), створює також багато марин, у тому числі під впливом Р. Судковського. Серед них чимало «хлібних» картинок, для заробітку. Після 1895 року пробує себе також в жанровому живопису, де, однак, підхід пейзажиста привалює
1890 – залишає Петербург і повертається до Одеси. Стає учасником І-ої виставки Товариства південноруських художників (ТПРХ).
1892 – бере участь у виставці картин і етюдів на допомогу постраждалим від неврожаю, Одеса
1893 – 1894 - прийнятий в члени Товариства південноруських художників. Участь у IV виставці товариства. Здійснює поїздки на пленер до Криму (Ялта, Судак) і на Кавказ (Алушта, Батумі)
1896 – отримав свідоцтво про закінчення Академії з правом викладання малювання в середніх навчальних закладах
Пейзаж. Кінець 1890-х рр.
1895 – 1900 - ІІ-ий, вінницький період творчості митця. На зміну морським приходять лісові та степові з розливами рік мотиви. Періодичне перебування в вінницьких митців, знайомих по Академії В.Ф. Коренєва-Новоросійського та Д.І. Кроткова (Раутенштейна). Стає учасником товариських «четвергів», зокрема, в будинку Є. Буковецького, що по вул. Княжій, 27, де створив ряд цікавих шаржів. На VI-й виставці Товариства виставив сім робіт, переважно написаних під час поїздки на річку Південний Буг. Критика відзначає обдарування і перспективність художника (стаття в журналі «По морю и суше», № 42, 1895).
1898 – член-експонент Товариства пересувних художніх виставок (ТПХВ). Учасник виставок товариства (до 1907). Знайомство з сімейством Панкеєвих, у яких викладає в якості домашнього вчителя їх отроку Сергію, пізніше пацієнта Зігмунда Фройда («Людина-Вовк»). Періодично буває в маєтку поміщиків у Василівці (нині Біляївський р-н) та будинку по вул. Маразлієвській, 20. Згодом дає приватні уроки також Володимиру Крихацькому (спільно з В. Нааке)
М. Кузнєцов. Портрет Герасима Головкова. 1904.
Національний музей, Бєлград
1899 - 1900 - зближення з М.Кузнєцовим, поїздка з групою Одеських художників (М. Кузнєцов, К. Костанді, Б. Едуардс, П. Нілус, Л. Пастернак, Є. Буковецький) на Всесвітню виставку в Парижі, на якій творчість М. Кузнєцова двічі (1899, 1900), а К.Костанді - 1900 р. були відзначені медалями. М. Кузнєцов також був нагороджений Орденом Почесного легіону (1900). Микола Кузнєцов покровительствував Головкову, останній часто бував і якийсь час проживав у його одеській майстерні. Вона знаходилася в красивому двоповерховому будинку на Ланжероні, збудованому в стилі модерн як музей сучасного мистецтва. Головков також присилав на його адресу твори для участі у виставках ТПРХ. Вперше адреса дачі Кузнєцова на роботі Головкова під назвою «Весна» була вказана в 1899 році (Х виставка ТПРХ). Можливо, це й було початком зближення двох митців.
Осінній пейзаж. 1900-і рр. ОХМ
Фріц Таулоу (Норвегія). Річка. ОМЗСМ
1900-1905 - ІІІ-ій, „наслідувальний” період творчості. Знаходиться під певним впливом норвезького художника Фрица Таулоу (Тауло, Таулова), зазнав впливу французьких (коло Е.-Р. Менара- Ф.Таулоу: А. Баертсон, Ш. Котте, Е. Аман-Жан, Доше) майстрів пастелі, американських митців (Фромут), а також до певної міри Е. Мунка – учня Ф. Таулоу. Більш впевнено можна стверджувати про вплив на Головкова Шарля Котте – майстра відтворення водної гладіні, чий твір «Вітрильники» (1890-і рр.) нині прирашає один із залів Одеського музею західного і східного мистецтва, а також бельгійця А. Баертсона. Це видно й на прикладі марин Головкова («Гонка яхт», «На ялику» - 1900 – 1905 рр. та ін.). Не випадково на виставці в Мюнхені ствся курйоз - твори Головкова помістили не в російській, а в бельгійській залі. Французи успішно працювали також в техніці пастелі, й можливо, саме ця обставина викликала до них підвищений інтерес у одеситів («рафаелівська жирна пастель»), але, нажаль, нам майже не відомі роботи Головкова у цій техніці.
Помітний безпосередній вплив на Головкова у цей період власне Таулоу, а також його учня Едварда Мунка. З Ф. Таулоу Г. Головкова познайомив Микола Кузнєцов, який мав в своїй колекції твори норвежця. Були вони і в колекції графа Толстого («Струмок», «Вечір», ОМЗСМ). Відомо, Головков і Дворніков у гурті з Таулоу ходили на етюди. Цей вплив можна помітити в «Осінньому пейзажі» Головкова (ОХМ). Таулоу засвоїв імпресіоністичну манеру, у нього, як і в Ш. Котте, підвищений інтерес викликали перехідні стани природи, особливо вечірні з їх платиновим прозорим світлом. Від Е. Мунка у одеського живописця схильність до узагальненої, більш декоративної організації площини полотна, де кожна пляма є замкненою, кольорово насиченою й лінійно вишуканою. Тобто мова може йти про чисто формальні ознаки впливу.
Крім олійного Головков звертається до темперного живопису. Твори художника з успіхом продаються на берлінському Сецессіоні. Головкова обрають членом паризького Осіннього салону "Salon d'automne". У цей час він створює такі полотна, як «Гонка яхт» (два однойменні твори 1902, 1905), кілька полотен з однойменними назвами «Весна», «Біля ставу» та ін.
Прибій. 1902 р. (Приватна колекція)
Під час революційних подій, які охопили Одесу восени 1905 р. Головков дає згоду на участь у випуску художньо-сатиричного безцензурного журналу «Дзвон». Але безпосередньої участі в задуму взяти не встиг (вийшло лише два номери журналу).
Підготовлений прескурант до XVI виставки (єдиний в практиці проведення виставок ТПРХ) переконуює, що твори Головкова мають достатньо високі, але все ж помірні ціни (усі 7 робіт по 300 руб. В. Кондинський ставив до 500 і 800(!)
Герасим Головков. Шарж на Урфілова Вацлав Нааке. Шарж на Г. Головкова
1906, жовтень - бере участь у паризькому "Осінньому салоні" - "Виставці російського мистецтва", організованої С. Дягілєвим
1906-1909 - IV –ий, «незалежний» період творчості. Створює свої найкращі полотна, які користуються попитом у колекціонерів – «Купання біля берегів Ланжерону» (кол. К.К. Петрококіно) і особливо «Рання весна» та «Дубки» (ОХМ). Цей улюблений мотив Головков писав навіть на коробках з-під цигарок.
Дубки. Кінець 1900-х рр. ОХМ
Едвар Мунк (Норвегія). Пейзаж
1907 – обраний членом Міжнародного товариства любителів мистецтв та літератури (Париж)
Весна 1908 – перші ознаки захворювання на саркому. Звертається до одеських лікарів, зокрема Р. Я. Ансельма (Катеринінська площа, буд. Жданової), що спеціалізується на лікуванні ротової порожнини, горла і носа. Ансельм володів, принаймні, однією з картин Головкова – «Гонка яхт», можливо 1905 р.
Влітку. Поч. 1900-х рр. (Приватна колекція)
1909 - на Всесвітній виставці у Мюнхені був удостоєний великої золотої медалі
Осінь 1909– за фінансової підтримки сімейства Панкеєвих від’їжджає до Берліна. Хвороба прогресує, за п’ять днів до операції пухлина майже повністю перекриває горло
03 (16). 11.1909 – під час операції наступає смерть
18.11.1909 – траурна церемонія поховання Головкова. Похоронений в Одесі в фамільному склепі на Старому християнському цвинтарі (не зберігся). Некролог в одеській пресі П. Нілуса
Куточок експозиції ХХ виставки ТПРХ. Листопад, 1909 р.
Посмертна участь Г. Головкова.
Справа картина "Останній сніг" (ОХМ).
Лютий – березень 1911 – кампанія на користь увічнення пам’яті видатного художника. Збір творів для посмертної виставки. Встановлення премії імені Г.С. Головкова для учнів ОРШ. Публікації в газетах «Одесское обозрение» і «Одесский листок». Оранізацію по влаштуванню посмертної виставки Г.С. Головкова взяв на себе М.Д. Кузнєцов. Це полегшило її підготовку, оскільки потрібно було вести перемовини з багатьма іменитими одеськими колекціонерами, такими, наприклад, як графом Толстим чи Русовим, до яких Кузнєцов мав прямий доступ. Технічну роботу у цій справі виконував художник Вербахівський.
06.03.1911 - відкриття посмертної виставки Г. Головкова
Володимир Кудлач
Інші публікації:
"Чорноморські новини" 24.03.2011, "Герасим Головков: шляхи до себе".
Сайт: www.chornomorka.com